vrijdag 9 mei 2014

BEKENTOCHT

AVONTUUR BIJ HET WATER : BEKENTOCHT

 Veldbeek -Kloosterbeek -Speibeek

Wist je dat er heel dicht bij onze school een beek stroomt ? Met leefgroep 5 en 6 gingen wij op verkenning.

 We volgden de Veldbeek stroomopwaarts tot aan het waterzuiveringsstation. Wat een verrassing : de poort stond open. Een vriendelijke vrachtwagenchauffeur gaf ons wat uitleg. We mochten de trappen op om van dichtbij in de grote betonnen kuipen te kijken.  Het rook er niet zo fris. In de kuip werd al de vuilnis uit het water gezeefd tot het propere water overbleef. De vrachtwagenchauffeur kwam de vuile smurrie ophalen en daarmee maken ze in een speciale fabriek elektriciteit.

Daarna wandelden we verder en kwamen we in een weide vol koeien terecht. Dat was wel even spannend. Maar de koeien waren even bang van ons en liepen weg. Nog een paar keer op en onder de prikkeldraad en we kwamen aan op een boerderij. Daar zagen we dat de Kloosterbeek en de Speibeek in de Veldbeek uitmonden.

 Na deze fikse wandeling namen we een kleine pauze met een koekje en een drankje. Daarna werden we verdeeld in vier groepjes. Elke groep kreeg een opdracht : het landschap rond de beken tekenen, de diepte van de beek meten en even door de beek stappen, waterdiertjes zoeken in de beek en de stroomsnelheid van het water onderzoeken. Wat ging de tijd snel.

Na de opdrachtjes volgde nog een fikse wandeling terug naar school. Moe maar voldaan kwamen we terug aan de schoolpoort. Het was een fijne leerrijke namiddag. 

Eerste verkenning van de Veldbeek. 

Wie kent de beek ? Waar loopt deze beek naar toe ? Waar begint deze beek ? Welke planten groeien aan de oever van de beek ? Veel vragen waarop we het antwoord wilden weten.


 We maken een tekening van de beek.
Hoe denk jij dat de beek door het landschap stroomt ? In de klas werken we de tekening af.
 Langs de beek groeien heel wat planten.
Zouden we 15 verschillende planten vinden ?
Lennert was alvast enthousiast om één van de planten met de hark uit de grond te halen.
Planten met kleine wortels, met een knol, met een wortelstok ...
In de klas probeerden we de naam te achterhalen.
Anja hielp ons met de planten die we niet terugvonden op de computer en in de infoblaadjes.









Op de terugweg naar school zien we verschillende deksels. Daaronder zit een riool.
Die vangt het regenwater en het vuile water op.


















En dan was het zo ver : Onze grote verkenningstocht langs de beek ...

 We stappen in een lange rij zo dicht mogelijk bij de oever van de beek. Goed opletten dat je niet op de kleine maïsplantjes of op de aardappelplanten van de boer trapt !

 We zien hier een speciale val om onaangename diertjes te vangen : ratten of muizen misschien ?


 Een slak met een mooi slakkenhuisje kruiste ons pad.





 We steken de weg over en komen bij het waterzuiveringsstation. Aarzelend wandelen we even langs de grote betonnen kuipen, want de poort staat open.

 Een vriendelijke vrachtwagenchauffeur geeft ons uitleg. En op eigen risico betreden we de trappen en kijken we over de rand van de kuip. We zien hoe het vuile water gezuiverd wordt.



 Waar komt dat vieze geurtje toch vandaan ?













Achter ons zien we al het vieze vuile water binnenstromen in de kuip. Neuzen eventjes dichtknijpen...
 De vuile smurrie  blijft in de nabezinktank en het propere water loopt over de rand.
 Na deze uitleg gaat onze tocht langs de beek verder. Nu wandelen we in de weiden van de koeien.
Een prikkeldraad vormt onze eerste hindernis. We houden hem naar beneden en iedereen klimt erover.




 De koeien in de weide schrikken, komen wat dichter, maar beslissen dan om in kudde naar de andere kant van de weide te trekken. Oef, wij kunnen onze tocht veilig verder zetten.
 Oei, alweer een prikkeldraad. Deze keer kruipen of rollen we eronder door.


 Plots kruipt een kriebelbeest in de jas van juf.






 En zo komen we aan bij de boerderij en zien we de drie beken...

 Even uitrusten met een koekje en een drankje.








 Samen met Karel vissen we met onze netjes in de beek. Samen met Anja maken we een tekening van het mooie landschap. Samen met meester Ruben meten we de stroomsnelheid van het water in de beek. En samen met juf Dorine meten we de diepte van de beek en wagen we enkele stappen in de beek.









 Natuurlijk helpen we elkaar om terug op de oever te komen. We nemen ons boekje en zitten op de brug om onze ontdekkingen te noteren.


 Britt ziet het helemaal zitten en loopt dapper voorop.





 Oei, wat zijn die witte blaasjes op mijn arm ?
Op de oever groeien heel wat netels en ja ...
die kunnen prikken en veroorzaken kleine blaasjes op de huid. Gelukkig kan Tesne er een beetje fris water van de beek op doen. Dat verzacht de pijn.





 Terug op de oever toont Michelle fier haar gevangen spin.


 Oei, probleempje !!! De laarzen van Pauline stromen vol water.





De laatste groep klimt terug aan wal en dan moeten we snel terug op pad. De tijd gaat precies sneller langs de oevers van de beek.
 Op de terugweg zijn de koeien minder bang. Ze komen plots heel snel naar ons toegerend.
Maar juist op tijd blijven ze staan. Het is alsof ze kijken hoe we over de prikkeldraad naar de andere weide stappen.




Een kleine pauze op de boomstam ... wandelen naar de straat... en langs de Lavoordestraat terug naar Sint-Elooi...

Bedankt aan Anja, Karel en Mieke om ons te helpen op onze bekentocht.

Het was een onvergetelijke namiddag voor leefgroep 5 en 6.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten